Leerlingen De Bever in gesprek met wethouder Heijkoop
Onderwijs in corona tijd; hoe is dat bevallen?
In gesprek met wethouder Heijkoop
Een aantal kinderen uit groep 7 van OBS De Bever hadden donderdag een ‘Ronde Tafel gesprek’ met niemand minder dan de wethouder van Onderwijs; Peter Heijkoop.
Als wethouder is het natuurlijk belangrijk te weten hoe kinderen de corona periode hebben ervaren en wat we er vooral van kunnen leren voor de toekomst…
Het gesprek met de wethouder ging over de verschillende ‘COVID-19’ ervaringen’; de angst die er ineens was voor de gezondheid van opa en oma of andere kwetsbare en/ of lieve mensen om jou heen. Ze spraken over het ontvangen ‘Afstandsonderwijs’. Les van je ouders of je grote zus; het missen van de aandacht of de aai over de bol van de juf of meester en het niet kunnen spelen met klasgenoten. Wat is dat belangrijk gebleken! Zeker voor kinderen die het thuis wat minder fijn hebben, maar gelukkig was daar goede opvang voor.
Verder werd er nog gesproken over het ‘hybride onderwijs’, de voordelen vanuit het Daltonconcept voor deze kinderen en de opstart na het openen van de schooldeuren.
Hebben we minder geleerd door deze coronatijd of juist méér geleerd…? De kinderen gaven interessante inkijkjes. De uitkomst van dit boeiende gesprek met de leerlingen van de Bever, neemt de wethouder mee in de plannen rondom goed onderwijsbeleid voor de stad. Hierin zullen het programma verlengde onderwijstijd en kansengelijkheid bijvoorbeeld een mooie rol kunnen vervullen.
Aan het einde van het gesprek met de leerlingen is de wethouder in gesprek gegaan met een aantal leerkrachten. De wethouder was vooral benieuwd naar hoe de leerlingen de verschillende vormen van onderwijs hebben ervaren en hoe de leerkrachten daar mee om zijn gegaan.
Een team van docenten is bezig met een manier om eventuele opgelopen achterstand van het onderwijs in te halen en dat de komende 10 jaar te verbeteren.
Wethouder Heijkoop neemt de uitkomsten van het gesprek mee om daar aan bij te dragen.