OPOD genomineerd voor ‘Social Impact Award’
Samen met diverse ondernemers in de Drechtsteden ondernemen wij 'sociaal'. Wij hebben 5 werknemers in dienst die met wat extra begeleiding en wat aanpassingen in onze bedrijfsvoering een uitstekende bijdrage leveren aan onze organisatie, ons onderwijs.
Op 12 november organiseert Baanbrekend Drechtsteden voor de 3e keer een werkgeversbijeenkomst, met daarbij de uitreiking van de Social Impact Award. Dit is een prijs voor de meest sociale ondernemer van de Drechtsteden. Stichting OPOD is genomineerd.
Het waarom…
De drie kernwaarden die centraal staan binnen de stichting zijn leidend in ons handelen:
Waarde(n)vol, Betrokken en Verbindend. De openbare school is een neutrale plek, maar dat
betekent niet dat we de verschillen tussen mensen niet willen benoemen. Wij willen als
openbare onderwijsstichting juist betekenis geven aan diversiteit, over anders denken, over
steun en zorg die je elkaar kunt geven. Op onze scholen telt elk talent, je wordt gezien, mag
zijn wie je bent en bieden we optimale kansen door oog te hebben voor wat de ander nodig
heeft om te kunnen doen waar hij/ zij goed in is. In ons onderwijs heeft betrokkenheid een
directe relatie met je betrokken en verantwoordelijk voelen voor je eigen ontwikkeling. Die
betrokkenheid stimuleren we o.a. door ruimte te bieden aan ontwikkeling en door
vertrouwen te geven.
OPOD stelt zich zichtbaar op en gaat actief de verbinding aan met de omgeving. Om die
reden zetten wij onze scholen midden in de maatschappij én halen wij de maatschappij onze
scholen binnen. In het werken met de doelgroep waar het in deze om gaat, kunnen wij onze
kernwaarden heel mooi uitdragen. Iedereen mag er zijn en iedereen mag meedoen. Wij
worden blij van deze manier van talentontwikkeling van deze – kwetsbare – doelgroep en het
bieden van kansen en perspectief. Betekenisvol zijn en het verschil kunnen maken in de
persoonlijke (leef)situatie van iemand. Dat is ons streven en motivatie.
Het hoe en wat…
De functie van ‘gastvrouw en heer’ is opgenomen in het nieuwe functiehuis van OPOD. Dit
initiatief moet leiden tot – vaste – banen. Dus niet meer denkend in een vrijwilligersrol met
conciërgetaken, maar een serieuze rol, met bijbehorend, passend, takenpakket.
Voor de medewerker is een duidelijke (flexibele) takenlijst opgesteld en er is een maatje
aangewezen. Gekeken is naar een werkpakket dat ondersteunend is aan het team en niet
primair tot de taken van leerkrachten behoort. Zo ontstaat meerwaarde.
Sociaal ondernemen begon met een presentatie van Baanbrekend Drechtsteden in het directeurenoverleg van OPOD. Na dit overleg hebben alle directeuren zich geconformeerd aan het plan en is de intentie om op iedere school een
gastvrouw of gastheer, in een tijdspad, aan te stellen. Op dit moment werken we met 4
medewerkers; 3 op een school en 1 op het stafkantoor van OPOD. Deze periode zien we als
een moment om te onderzoeken wat werkt voor beide partijen (werkgever/ werknemer).
Zoals bij andere banen groeien nieuwe collega’s in hun rol.
Daarom dus…
Het (kunnen) delen van persoonlijke verhalen op de werkvloer is goed om je gehoord te voelen. Het is goed voor anderen om te beseffen dat we het met elkaar moeten doen en er voor elkaar moeten zijn. Maatschappelijke relevantie: mensen ervaren dat ze verschil kunnen maken. Ervaren (meer of anders) ‘nut’ in hun leven. Daar doen wij het voor!